Cholesterol en bloeddruk

Hart- en vaatziekten

Hart- en vaatziekten of cardiovasculaire aandoeningen is de verzamelnaam voor aandoeningen die het hart en vaatstelsel aangaan zoals hartinfarcten, beroertes, longembolie, trombose, aderverkalking en zo verder. 
Hart- en vaatziekten zijn wereldwijd veruit de belangrijkste doodsoorzaak en dat is in België niet anders. 45% van de overlijdens in België is te wijten aan hart- en vaatziekten!
Preventie is dus belangrijk. 


Risicofactoren

Niet-beïnvloedbare risicofactoren:

  • leeftijd: hoe ouder men wordt, hoe groter het risico
  • geslacht: mannen en vrouwen na de menopauze hebben een groter risico
  • erfelijke factoren


Beïnvloedbare risicofactoren:

  • roken
  • hoge bloeddruk = hypertensie
  • hoge cholesterolwaarden = hypercholesterolemie
  • gebrek aan lichaamsbeweging
  • overgewicht
  • diabetes


Het spreekt voor zich dat wanneer er meerdere risicofactoren aanwezig zijn, het risico nog sterker toeneemt. Wanneer iemand "een beetje" te dik is, "een beetje" te veel cholesterol heeft en een bloeddruk die "een beetje" te hoog is, heeft die persoon een groter cardiovasculair risico dan iemand die enkel veel te zwaar is.

Wanneer er drie van de volgende elementen aanwezig zijn, spreekt men van het metabool syndroom of syndroom X of stofwisselingssyndroom:

  • abdominale obesitas
  • hypertriglyceridemie ( > 150 mg/dl of in behandeling)
  • verlaagde HDL cholesterol ( < 40 mg/dl bij mannen en < 50 mg/dl bij vrouwen of in behandeling)
  • verhoogde bloeddruk ( > 130/85 mm Hg of in behandeling)
  • nuchtere glycemie > 100 mg/dl of diabetes type 2.
     

Wat kan ik hieraan doen?

Zorg voor een gezondere levensstijl

  • Stop met roken. Zoek hiervoor eventueel extra hulp.
  • Ga voor meer lichaamsbeweging.
    Nee, je hoeft absoluut geen fitnessabonnement te nemen, maar zorg voor wat extra beweging in je dagelijkse routine. Neem voor korte afstanden de fiets of ga eens te voet. Neem de trap in plaats van de lift. Maak eens een korte wandeling in de middagpauze, wat extra zuurstof zal je deugd doen.


Schenk wat extra aandacht aan je voeding

Gelukkig kan je, door je voeding aan te passen, al heel wat risicofactoren verminderen.

Wie overgewicht heeft zal best enkele kilo's vermageren. Meer uitleg hierover vind je in het luik 'gewicht'.
In het luik 'diabetes' vind je meer uitleg over verstoorde suikerwaarden.

Wie verstoorde cholesterol en triglyceridenwaarden heeft, moet vooral aandacht schenken aan de vetzuursamenstelling van de ingenomen producten. Probeer zoveel mogelijk ongezonde vetten te vervangen door gezonde vetten. Hoe je dat precies moet doen, kom je te weten in een van de consultaties.

Hoge bloeddruk

Wie een te hoge bloeddruk heeft of bloeddrukverlagende medicatie inneemt, moet daar ook zijn voeding op afstemmen. 

Natrium is een mineraal dat nodig is voor een goed evenwicht in de vochthuishouding van het lichaam, voor het samentrekken van de spieren en voor de zenuwprikkelgeleiding. Daarnaast levert natrium een belangrijke bijdrage aan de regeling van de bloeddruk, samen met het mineraal kalium.

Natrium komt van nature voor in álle voedingsmiddelen, behalve in geraffineerde suiker en olie. Daarnaast is het een deel van keukenzout, wat de chemische naam 'natriumchloride' heeft. 
1g zout bevat 400mg natrium. 
Het natriumgehalte omrekenen naar de hoeveelheid zout betekent dus vermenigvuldigen met 2,5.

We hebben allemaal natrium nodig, maar zo’n 4g zout of 1,6g natrium per dag is voldoende. Vandaag de dag neemt de gemiddelde Belg echter 9g zout per dag in!
Een teveel aan natrium wordt normaal uitgescheiden via de urine en via transpiratievocht. De nieren en het hart worden hierdoor extra belast waardoor op termijn hart- en vaatziekten kunnen ontstaan.

Men schat dat de ingenomen hoeveelheid natrium voor

  • 3% afkomstig is uit drinkwater
  • 17% uit van nature in voedsel aanwezig
  • 30% zelf aan de voeding wordt toegevoegd (huishoudelijk gebruik) en
  • 50% bedrijfsmatig wordt toegevoegd.


Beperk dus kant- en klare producten, verwerkt voedsel of restaurants- en gemeenschapsvoeding en probeer bij het koken thuis met andere kruiden te werken dan zout.

Voor de werking van deze website en om uw surfervaring te verbeteren worden cookies gebruikt. Meer info.