Zwangerschap en kinderen

Vanaf het prille begin wilt u vast het beste voor uw kindje. Dat begint bij een gezonde voeding en levensstijl van de moeder. Zwangere vrouwen moeten niet zozeer meer gaan eten, maar ze moeten wel voldoende aandacht besteden aan wát ze eten. Enerzijds om alle voedingsstoffen binnen te krijgen die zij en het kindje nodig hebben, anderzijds om gevaarlijke voedselinfecties zoals toxoplasmose, listeriose en salmonella te vermijden. 


Andere voedingsbehoefte

Energie

Tijdens een zwangerschap is het niet het goede moment om op je lijn te letten, je kindje heeft immers alle voedingsstoffen nodig om goed te kunnen groeien.
Eten voor twee is ook niet nodig: pas in het derde trimester van de zwangerschap heeft een vrouw iets meer energie nodig, zo’n 150 kcal per dag. Dit komt overeen met vb. een banaan. Door het feit dat zwangere vrouwen minder gaan bewegen naarmate de zwangerschap vordert, wordt dit echter al deels gecompenseerd. Bovendien neemt een zwangere vrouw sommige voedingsstoffen beter op om aan deze behoefte te voldoen.


Vitaminen en mineralen

Tijdens een zwangerschap heeft een vrouw een hogere behoefte aan calcium, ijzer, jodium en foliumzuur. Aan deze verhoogde behoefte kan doorgaans met een gevarieerde en evenwichtig samengestelde voeding worden voldaan.
Wie weinig of geen dierlijke voedingsmiddelen eet, door omstandigheden te weinig kan eten of een zeer onevenwichtig voedingspatroon heeft, kan baat hebben bij een multi-vitaminepreparaat. Doe dit echter enkel in overleg met een arts.


Voedselinfecties

Sommige voedselinfecties, met name toxoplasmose, listeriose en salmonellose, kunnen gevaarlijk zijn voor het ongeboren kind. Hou thuis, maar ook op visite, op restaurant en op reis rekening met enkele basisprincipes inzake voedselveiligheid.

  • Respecteer de houdbaarheidsdatum: gooi het product weg zodra deze is verstreken. Bewaar geopende producten maximaal vier dagen in de koelkast.
  • Volg de bewaarvoorschriften op de verpakking. De correcte temperatuur in de koelkast ligt tussen 4°C en 7°C, die in de diepvriezer is lager dan -18°C.
  • Koel restjes zo snel mogelijk af en bewaar ze steeds afgedekt in de koelkast. Bewaar ze niet langer dan 2 tot 3 dagen in de koelkast en 1 maand in de diepvriezer.
  • Zorg voor een propere keuken. Was je handen voor, tijdens en na de bereiding, in het bijzonder na het aanraken van rauw vlees.
  • Reinig handen, messen en snijplanken goed met zeep en water na contact met rauw voedsel.
  • Ontdooi voedingsmiddelen bij voorkeur in de microgolfoven of in de koelkast. Laat nooit iets op kamertemperatuur ontdooien.
  • Hou rauwe en bereide producten steeds uit elkaar. Gebruik bijvoorbeeld niet dezelfde en niet gereinigde snijplank voor rauw en gebakken vlees. Dat is de voornaamste bron van kruisbesmetting.
  • Let erop dat álle voedingsmiddelen, ook restjes en kant- en klare voeding voldoende worden verhit. De temperatuur moet minimum 75°C zijn in de kern.
  • Houd de tijd tussen de bereiding, het opdienen en het opeten zo kort mogelijk.


Toxoplasmose

Toxoplasmose wordt veroorzaakt door de parasiet Toxoplasma gondii. Je kan ermee besmet geraken via gecontamineerd vlees of water, gecontamineerde grond of via uitwerpselen van katten die op de pels of op groenten uit de eigen tuin hangen. Besmetting gaat gepaard met koorts, vermoeidheid en lusteloosheid. Wanneer een eerste besmetting gebeurt tijdens de zwangerschap, kan de ziekte via de placenta doorgeven worden aan de foetus. Dit kan oogbeschadiging, een hersenafwijking, een ontwikkelingsstoornis of zelfs een miskraam veroorzaken.

Hoe kan ik dit voorkomen?

  • Was groenten en fruit altijd zeer grondig en schil ze.
  • Eet geen rauw of half doorbakken vlees. Opgelet met barbecue, rosbief, gemarineerd en gerookt vlees.
  • Was handen en nagels steeds met water en zeep na contact met katten.
  • Draag handschoenen bij het schoonmaken van de kattenbak of bij het werken in de tuin.


Listeriose

Listeriose wordt veroorzaakt door de bacterie Listeria monocytogenes via gecontamineerd voedsel. De symtomen zijn een grieperig gevoel, diarree, misselijkheid, braken, buikpijn en koorts. De infectie wordt door de moeder doorgegeven aan de foetus en kan leiden tot een miskraam of vroegtijdige geboorte. De bacterie is niet bestand tegen verhitting door koken of bakken.

Hoe kan ik dit voorkomen?

  • Eet geen rauwe dierlijke producten vb. rauw vlees, rauwe vis, rauwe eieren, rauwe melk
  • Eet geen zachte kazen op basis van rauwe melk (“ au lait cru”). Bepaalde schimmelkazen zoals Roquefort, Camembert, Brie en Gorgonzola kunnen bereid zijn met rauwe melk. Kijk steeds op de verpakking of de kaas bereid is met rauwe of met gepasteuriseerde melk. Als er niets op het etiket staat, gaat het om gepasteuriseerde kaas. Doe bij onverpakte kaas navraag in de winkel. Alle vaste kazen, zoals Gouda, Emmentaler, Parmezaan, Edam, Gruyère, smeerkaas, plattekaas en cottage cheese zijn wel veilig om te eten.
    Ook melk en melkproducten die een hittebehandeling hebben ondergaan (pasteurisatie, sterilisatie, ultrahoge temperatuur of UHT) zijn toegelaten.
  • Eet geen gerookte (voorverpakte) vis zoals gerookte zalm, forel, paling en makreel. Ingevroren gerookte vis is wel veilig. Die vis moet dan na het ontdooien wel direct opgegeten of bereid worden.
    Verse gebakken, gegrilde of gepocheerde (gerookte) vis is geen probleem.


Salmonella

Salmonella is een darmbacterie die via de uitwerpselen van mens en dier in het milieu, het water en in levensmiddelen kan terechtkomen. Deze bacterie overleeft en groeit gemakkelijk en kan mensen vooral via rauwe dierlijke levensmiddelen ziek maken. 

Hoe kan ik dit voorkomen?

  • Bak eieren, zowel de dooier als het eiwit, voldoende gaar of kook ze hard. Vermijd spiegeleieren en een zacht gekook eitje.
  • Vermijd zelfgemaakte gerechten bereid met rauwe eieren vb. bavarois, chocolademousse en mayonaise.
    Gelijkaardige producten te koop in de winkel zijn meestal wel veilig omdat ze een hittebehandeling hebben ondergaan.


Zwangerschapskwaaltjes

Misselijkheid

Veel vrouwen hebben de eerste drie maanden van de zwangerschap last van misselijkheid door de vele veranderingen in de hormonenhuishouding. Bij sommigen is dit alleen ’s morgens, bij anderen gedurende de hele dag.
Ook in de laatste maanden van de zwangerschap kan het drukken van de baarmoeder tegen de maag misselijkheid veroorzaken.
Bij meer dan drie keer per dag braken is het raadzaam om een arts te raadplegen.

Tips:

  • Eet voor het opstaan beschuit, toast of een sneetje brood, eventueel met confituur of een potje yoghurt. Dit kan ook voor het slapengaan herhaald worden.
  • Neem liever 5 of 6 kleinere maaltijden, verspreid over de dag.
  • Rust even na elke maaltijd
  • Vermijd sterke geuren en vetrijke maaltijden.
  • Blijf voldoende drinken, zeker als de misselijkheid gepaard gaat met braken.


Constipatie

Het hormoon progesteron werk in op de darmen en maakt ze lui. De stoelgang dikt in en wordt harder. Ook het gebruik van ijzersupplementen kan hierin een rol spelen.

Tips:

  • Eet regelmatig en sla het ontbijt niet over.
  • Zorg voor een vezelrijke voeding met groenten, fruit en volkorenproducten (bruin brood, volkoren ontbijtgranen, bruine rijst en volkoren pasta)
  • Drink minstens anderhalve liter per dag, bij voorkeur water.
  • Karnemelk, geweekte pruimen, vers fruitsap, peperkoek, speculaas en kandijsiroop kunnen laxerend werken.
  • Een glas lauw water op de nuchtere maag kan helpen.
  • Bouw voldoende beweging in: zwemmen, fietsen of wandelen zijn ideaal.
  • Als je aandrang voelt, ga dan naar het toilet. Stoelgang ophouden zal de verstopping nog verergeren. Neem rustig de tijd om naar het toilet te gaan.
  • Gebruik geen laxeermiddelen zonder advies van een arts.


Zure oprispingen

Door hormonale veranderingen gaat de onderste sluitspier van de slokdarm minder goed werken. Bovendien verhoogt de druk op de maag door de groei van de baarmoeder. Hierdoor komt het maagzuur gemakkelijker in de slokdarm met een branderig gevoel en zure oprispingen tot gevolg.

Tips:

  • Neem liever vijf tot zes kleinere maaltijden verspreid over de dag in plaats van drie grote maaltijden.
  • Eet rustig en kauw goed.
  • Vermijd vetrijke en sterk gekruide maaltijden en wees voorzichtig met sterke koffie, zure voedingsmiddelen zoals fruitsap, alcohol en koolzuurhoudende dranken.
  • Zit altijd goed rechtop.
  • Ga niet direct platliggen na de maaltijd. Slaap liever met het bovenlichaam verhoogd.
  • Neem geen geneesmiddelen zonder advies van een arts, ook geen geneesmiddelen die zonder voorschrift verkrijgbaar zijn.

Kinderen

Wanneer kinderen kampen met bepaalde voedingsproblemen, vereist dit een andere aanpak.
Met behulp van het KIK for Kids programma gaan we spelenderwijs aan de slag!

Voor de werking van deze website en om uw surfervaring te verbeteren worden cookies gebruikt. Meer info.